Kursens mål
Kursen är för dig som vill utveckla din förmåga att förebygga, hantera och lösa konflikter mellan hyresgäster. Dessutom kunskap för att främja god kommunikation mellan hyresvärd och hyresgäst.
Efter genomförd kurs har du verktyg för att upprätthålla en god tvåvägskommunikation, samtidigt förebygga och hantera eventuella konflikter.
Inga förkunskaper inom ämnet krävs.
Efter avslutad kurs har du kunskaper om
- – vikten av kommunikation
- – rätt bemötande för rätt person – hur avgör du vad som fungerar?
- – att hantera besvärliga personer – Vad är en besvärlig person?
- – kommunikationens två ben är aktivt lyssnande och ett ärligt och konkret uttryck
- – fyra komponenter: observation, känsla, behov och önskemål
- – att ge och ta emot feedback utifrån observation, känsla, behov och önskemål
- – konflikthantering – i en hanterad konflikt finns inga förlorare
- – grundläggande konfliktkunskap och konfliktstilar
- – konflikthantering och svåra samtal
- – medling – att hantera konflikter mellan andra
- – med rätt förhållningssätt till konflikten kan du angripa den på ett konstruktivt sätt
- – förebygg konflikter genom att se tidiga signaler på konflikt och hantera dem i ett tidigt skede.
Efter avslutad kurs har du färdigheter i att
- – både medla i en konflikt samt förebygga konflikter
- – insikt i hur man ärligt och empatiskt kommunicerar med olika berörda parter
- – bedöma en konflikts allvar och föreslå adekvata lösningar
- – bygga en god grund för en sammarbetskultur.